Leievilkår for leie av tilhenger hos Hengerutleie Oslo

 

Førerkort

Ansvarlig leietaker er ansvarlig for at den som benytter tilhengeren har gyldig førerkort i henhold til totalvekt på henger og bil. 

Bruk av tilhengeren 

Leietaker er ansvarlig for at gjeldende lover, regler og forskrifter knyttet til bruk av tilhenger overholdes. Dette gjelder blant annet:

  • Krav til førerkortklasse

  • Krav til trekkvogn

  • Parkeringsbestemmelser

  • Regler om last og overlast

Utleier er ikke ansvarlig for skader på personer eller gjenstander som oppstår i forbindelse med bruk av tilhengeren.

Leietaker er ansvarlig for eventuelle bøter (inkludert parkeringsbøter) som påløper i leieperioden. Tilhengeren og alt tilhørende utstyr leies ut til én leietaker og kan ikke overlates til tredjepart. Leietaker har fullt ansvar for tilhengeren og utstyret fra overtakelse til tilbakelevering, inkludert sluttinspeksjon.

 

Besiktigelsen 

Leietaker har ved utlevering plikt til å påse at alt fungerer som det skal før vedkommende tar i bruk tilhengeren. Om det skulle oppdages feil eller mangler under besiktigelsen, skal dette påpekes til utleier. Om det viser seg at det er feil eller mangler på tilhenger ved utlevering, kan leietaker trekke seg fra leieperioden kostnadsfritt. Det er viktig å dokumentere feil eller skader på leieobjektet før den tas i bruk. Skader skal dokumenteres med bildedokumentasjon.

Stell av tilhengeren

Leietaker plikter å ta vare på tilhengeren og utstyret under hele leieperioden. Tilhengeren skal tilbakeleveres fri for søppel, jord og lignende. Dersom hengeren er tilgriset, skal den spyles ren. Manglende renhold belastes med et gebyr på kr 500.

Skader og tyveri

Leietaker er ansvarlig for alle skader på tilhengeren i leieperioden, uansett årsak.

  • Egenandel ved skade: kr 6 000

  • Skademelding skal fylles ut av leietaker (evt. sammen med tredjepart). Manglende eller mangelfull skademelding kan medføre fullt erstatningsansvar.

  • Mindre skader belastes etter gjeldende prisliste for reservedeler, samt et håndteringsgebyr på kr 500.

  • Skader på nesehjul og hjul som oppstår i leieperioden dekkes i sin helhet av leietaker.

Ved tyveri skal leietaker umiddelbart melde forholdet til politiet og utleier. Kopi av politianmeldelsen sendes til hei@hengerutleieoslo.no.

For større skader eller tap vil faktura utstedes for reparasjonskostnader, håndteringsgebyr og eventuelt driftsavbrudd. Ved uaktsomhet, som f.eks. overlast, overskridelse av fartsgrense eller manglende sikring ved parkering, er leietaker ubegrenset ansvarlig.

 

Bestilling, depositum  og betaling 

Bestilling gjøres via online bestilling på www.hengerutleieoslo.no. Der velger du hvilken type henger du ønsker å leie, ønsket dato og hvor mange timer du ønsker å leie hengeren. Hengeren hentes og avleveres til leid tidspunkt og låses. 

Det kreves et depositum på NOK 1500 kr per leieforhold. Dette beløpet reserveres og reservasjonen fjernes i sin helhet så lenge det ikke foreligger skader på leieobjektet, tilleggsutstyr eller at hengeren ikke er gjort tilstrekkelig ren. Det kan ta opptiil 14 dager før at man ser at reservasjonen er fjernet og beløpet harr gått til «trukket» i nettbanken. 

Alle betalinger gjøres online. Du kan benytte Visa, Mastercard eller Vipps. 

Avbestilling 

Alle avbestillinger må skje senest 72 timer før avtalt leieforhold. Ved avbestillinger vil leietaker bli belastet med et gebyr á  NOK 150 kr. 

Tilbakelevering 

Leietaker plikter seg til å tilbakelevere hengeren samt tilleggsutstyr innen leieforholdet er over. Leietaker skal ta bilder av alle fire sider av hengeren. Foran, bak og begge langsider. Samt innhold i stroppeboks Bildene er leietakers bevis på at leieobjektet returneres uskadet. Dersom et leieobjekt viser seg å være skadet ved inspeksjon og det ikke foreligger bilder eller at bildene er av så dårlig kvalitet at man ikke kan identifisere eventuelle skader vil leietaker stilles ansvarlig. 

Forsinkelse ved tilbakelevering

Ved forsinkelser belastes leietaker NOK 300 kr per påbegynt time. Hvis forsinkelsen gjør at neste leietaker ikke får brukt hengeren vil du som leietaker bli belastet for neste leietaker sitt leieforhold. 

 

Låser i vinterhalvåret 

Ved frost kan låsene til tilhengerene fryse. Dette kan føre til at låser er vanskligere å åpne enten med nøkkel eller kodelås. Leitaker smører låsene gjevnlig, men er ikke ansvarlig dersom leietaker ikke får opp lås/hengelås. Det anbeales å medbringe varmtvann eller låsolje dersom det er veldig kaldt ute.

Hjuloppheng

Etter inspeksjonsrunden er det viktig å påse at alle hjul på tilhengeren ruller fritt. Dette gjøres ved å kjøre i sakte fart og se i speilet at alle hjule ruller fritt. Hvis et hjul sitter fast kan man prøve i lav fart å rygge frem og tilbake, eller banke hard på felgen. Løsner ikke dekket skal utleier kontaktes snarest. Kjøring med låstehjul vil føre til full erstattning av ødelagte dekk.

Salgsvilkår

 

Partene

Selger er Pixel Studio AS, Cappelens vei 20 c, hei@hengerutleieoslo.no, tlf: 47262779, Org.nr 914 811 929, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Altså når bestillingen finner sted.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som bestillingen finner sted.

Leveringen

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt hengeren. Dvs når bestilt leieperiode starter.

Angrerett

Ved utleie finnes det ingen angrerett i ettertid av leieperioden.

Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved utleieobjektet som gjør utleie umulig må kjøper snarest varsles skriftlig på e-post. Utleieobjektet skal ikke tas i bruk dersom manglen er vesentlig å forhindrer leieforholdet. Ved feil eller mangel på varen vil fullt leiebeløp og depositum tilbakebetales leietaker, kostnader utover dette vil ikke dekkes av utleier. 

Reklamasjon til selgeren skal skje skriftlig til hei@hengerutleieoslo.no

Force majeure

Hendelser som er utenfor utleiers kontroll kan ikke klandres utleier. Eksempler på dette er naturkatastrofer, feil ved systmer, feil hos tredjepart mm.

Konfliktløsning

Alle klager rettes til selger innen rimelig tid. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.

 

0
    0
    Din bestilling
    Ingen bestillingerReturn to Shop